Dostępność materiałów edukacyjnych

Otwartość w edukacji to również jej dostępność dla osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi i dysfunkcjami. Warto o tym pamiętać, kiedy tworzymy swoje zasoby, ale również, kiedy myślimy o edukacji w szerszym kontekście, tworząc scenariusze lekcji czy myśląc o sposobie nauczania. Dorota Orzeszek przygotowała wskazówki dla tych, którzy chcą umieszczać swoje materiały w internecie, w jak najbardziej dostępny sposób.

 

Co zrobić, żeby tekst był jak najbardziej dostępny?

 

1. Zadbaj o jego przejrzystość i logiczną strukturę.

 

2. Wszelkie wyróżnienia, obrazki i dodatkowe kształty powinny czemuś służyć (np. wyróżnieniu tekstu, nieść dodatkową treść itp.).

 

3. Zrób spis treści, pamiętaj o nagłówkach i śródtytułach. Ważne, aby faktycznie dotyczyły one treści, które opisują.

 

4. Używaj prostego, zwięzłego języka. Skracaj teksty, jeśli tylko jest to możliwe.

 

5. Pamiętaj, kto jest odbiorcą twojego tekstu i dostosuj treść.

 

6. Przy wyborze fontów staraj się kierować ich prostotą. Jeśli planujesz drukować materiał trzymaj się rozmiaru minimum 12 pkt.

 

7. Jeśli planujesz używać kolorów tekście to zwróć uwagę na kontrast między tłem a literami. Tło powinno być też gładkie.

 

8. Nie zamieniaj tekstu na grafiki (obrazki), gdyż będzie on nieczytelny dla urządzeń asystujących.

 

9. Wykresy zawsze dokładnie opisuj. W samej grafice używaj kolorów o różnym nasyceniu i fakturze.

 

10. Do wszystkich obrazków i grafik dołącz tekst alternatywny, a do filmów napisy.

 

Przeczytaj więcej na temat dostępności.

 

Ikony pochodzące z the Noun Project, dostępne na licencji CC BY:
Structure by Ralf Schmitzer, Table Of Contents by Alex Bickov, Constructed Language by H Alberto Gongora, users by sofi, Contrast by Chinnaking, emotion by Andrejs Kirma, chart by Barracuda, Subtitles by Maarten De Proost.


Poprzednia sekcja:
Następna sekcja: