Planowanie

W pracy nad tworzeniem OZE ważny jest nie tylko pomysł, ale też sam proces tworzenia - żeby był przyjemniejszy i łatwiejszy, pamiętaj o kilku sprawach:

  1. Poszukaj sojusznika
  2. Porozmawiaj z jedną, dwiema, trzema osobami - nauczyciel(k)ami z Twojej szkoły, ale może też ze szkoły obok albo z grupy na Facebooku, na której jesteś. Opowiedz o swoim pomyśle. Zaproś do eksperymentu. Sprawdźcie, jak działają zadania, które wymyśliliście. Jeśli zdecydujesz się na samodzielną pracę, pamiętaj, aby później ją innymi udostępnić.

  3. Zaplanuj czas
  4. Jeśli pracujesz w grupie, ustalcie, ile czasu możecie poświęcić na to działanie. Praca wspólna, zwłaszcza na początku, zajmuje go więcej. Będziecie również potrzebowali ustalić, kiedy możecie się spotykać (na żywo lub online).

  5. Wybierz narzędzie pracy i komunikacji
  6. Załóż Google Docs lub Padlet albo inne narzędzie, które lubicie i pomoże Wam w pracy nad materiałami. Jeśli tworzysz materiał sam/a, zastanów się, czy chcesz go mieć na swoim komputerze, czy może łatwiej będzie umieścić go gdzieś w miejscu, do którego będziesz miał/a dostęp z różnych urządzeń. Pomyśl też o kanale komunikacyjnym. W projekcie SpołEd zdecydowaliśmy się korzystać ze Slacka.

  7. Ustal cel
  8. Zastanów się, czy planujesz pojedyncze ćwiczenie, czy początek dla większego materiału. Zdecyduj, kto będzie odbiorcą (uczniowie i uczennice z trudnościami czy ci zdolni, a może rodzice, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w nauce?).

  9. Zaplanuj publikację
  10. Kiedy materiał będzie gotowy, pomyśl, czy chcesz go wrzucić na stronę szkoły, własnego bloga, portal edukacyjny, a później na swojego Facebooka lub Instagram?

  11. Wybierz licencję
  12. Może mieć to wpływ na to, z których narzędzi możecie korzystać i jakie materiały wykorzystać do swojej pracy.


Następna sekcja: