Jak działa kurs?

Chcemy podzielić się z Wami doświadczeniem, które zebraliśmy przez lata pracy z otwartymi zasobami edukacyjnymi oraz współpracując w ostatnich latach z nauczycielami i nauczycielkami, specjalistami i specjalistkami z różnych dziedzin.
Kurs oparty jest na materiałach, które powstały w ramach Spółdzielni oraz podczas innych projektów Centrum Cyfrowego.
Otwarta edukacja to między innymi dzielenie się, wykorzystywanie dostępnych zasobów, ekosystem obiegów treści, dlatego chętnie sięgamy po materiały już dostępne w sieci i dlatego też zachęcamy Was do czytania, pobierania i przerabiania zasobów tu dostępnych na własne potrzeby.

Treści kursu są dostępne dla wszystkich chętnych - bez rejestracji. Kurs zawiera również samosprawdzające się quizy i testy.

 

Tematyka kursu:

Poprzez kurs chcemy wspierać tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych oraz prezentować otwarte podejście do edukacji. Najważniejszą dla nas wartością, wokół której zbudowany jest kurs internetowy i wszystkie działania SpołEdu, jest współpraca. Dlatego też będziemy zwracać uwagę nie tylko na zasoby, ale przede wszystkim na sposób ich tworzenia. Zależy nam, aby proces twórczy był przyjemnością, wspierał samorozwój i dawał satysfakcję.

 

Dla kogo:

Kurs jest przeznaczony przede wszystkim dla nauczycieli i nauczycielek edukacji szkolnej, ale przydać się też może wszystkim pracującym z młodzieżą, a także nauczycielom i nauczycielkom akademickim oraz pracownikom bibliotek.

 

Czas:

Przejście całego kursu wraz z wykonaniem zadań jest obliczone na 6 tygodni. Przeczytanie jednego modułu wraz z załącznikami i wykonanie zadania nie powinno zająć więcej niż 3 godziny (zadanie po module 5. może być trochę bardziej czasochłonne).

 

Struktura:

Kurs podzielony jest na 6 modułów. Pierwszy i ostatni to moduły organizacyjne. Po każdym z czterech modułów merytorycznych można wykonać zadanie. Ostatnie zadanie będzie polegało na stworzeniu własnego otwartego zasobu edukacyjnego.

 

Co będę umiał/a po kursie:

  • nauczę się rozpoznawać i w pełni wykorzystywać otwarte zasoby edukacyjne;
  • nauczę się wykorzystywać narzędzia, które pomogą mi w tworzeniu OZE;
  • poznam metodę Design Thinking oraz dowiem się, jak dbać o dostępność materiałów;
  • poznam podstawy prawa autorskiego, dowiem się, czym są wolne licencje i jak je wykorzystać w OZE;
  • poznam metody pracy w grupie, w tym pracy zdalnej, włączającej, z osobami z różnych środowisk;
  • poznam trendy w otwartej edukacji.

 

Zadania:

Po każdym module znajdziecie propozycję zadań do wykonania, a czasem zagadnienia do rozważenia. Jeśli chcesz możesz przesłać gotowe zadanie końcowe - otwarty zasób edukacyjny na adres: spoled@centrumcyfrowe.pl . Będzie nam bardzo miło dowiedzieć się, że skorzystałeś/łaś z naszego kursu.

 

Treść kursu:

  1. Wstęp - czym jest SpołEd, czym zajmuje się Centrum Cyfrowe, o kursie, autorzy i autorki kursu.
  2. Otwarta edukacja - współpraca w edukacji, trendy w nowoczesnej edukacji, poszukiwanie satysfakcji z pracy, nowe technologie w edukacji, dostępność w edukacji.
  3. Otwarte Zasoby Edukacyjne - czym są, gdzie ich szukać, jak rozpoznać zasoby wysokiej jakości.
  4. Tworzenie otwartych zasobów - licencje, domena publiczna i dozwolony użytek, projektowanie materiałów do umieszczenia ich online, wstęp do Design Thinking, przykładowe metody pracy na lekcji - inspiracje, check lista otwartości.
  5. Promocja i publikacja - gdzie umieszczać swoje materiały i jak je promować.
  6. Podsumowanie.

 

Cała zawartość kursu oraz kod dostępne są na GitHubie do swobodnego wykorzystania.


Następna sekcja: